الأحد، 29 يونيو، 2008

تاااااااج الأحلام

11 كلام الناس

زوجي حبيبي دبسني في تاج الاحلام ، رغم انه عارف ان قعادي على النت اصبح قليل جدا ، لكن طبعا تاجات زوجي اوامر

أذكر خمسة أحلام تخص ماضيك

الحلم الاول

كنت اتمنى اطلع مهندسة عشان ابني لماما بيلا (يعني فيلا) ، وطبعا حلمي تحطم على صخرة استاذ عوني اللي كان بيدرسلي رياضة في اولى اعدادي.. خلاني كرهت الرياضة واي حاجة تتعلق بيها ، وانهار حلم البيلا . ولغاية دلوقت امي بتطالبني بالفيلا اللي وعدتها بيها زمان .. الامهات دول بيفتكروا حاجات غريبة قوي .

الحلم التاني

الحقيقة الحلم دا لسه بحلمه لحد دلوقت.. ان صوتي يكون حلو كدة زي فيروز ولا ماجدة الرومي ، ولما قابلت جوزي فضلت احلم ان صوتي بمعجزة يبقى حلو عشان اغني لحبيبي ، خصوصا انه بيحب الغنا والمزيكا وودنه موسيقية جدا

الحلم التالت

اني اتجوز واحد طويل..مش عقدة والله .. انا مش قصيرة ، لكن كنت عاوزة واحد كدة طول ادهم صبري.. عارفينه طبعا بتاع اللكمات والركلات وعريض المنكبين دا.. الحمد لله ربنا حققلي الحلم المضحك دا – بس المهم جدا بالنسبة لي - وجوزي طلع اطول مني بالمقدار اللي اتمنيته بالظبط .

الحلم الرابع

اني اتجوز جوزي.. دا الحقيقة كان اهم حلم ف حياتي.. انا مكنتش اعرف جوزي من زمان ولا حاجة .. عرفته في مجال شغلنا مع بعض في مجلة علي صوتك في شهر يناير 2006 ، لكن حلمت بيه من قبلها بكتييييييييييييير .. من ساعة ما بدات اتجاوز مرحلة الطفولة واحلم زي كل البنات بالفارس الشهم اللي كله رجولة واخلاق ، والحقيقة لقيت دا واكتر منه في جوزي ، وعشان كدة دايما بقوله انه بجد زي ما بتقول ام كلثوم : احلى من احلامي ، وكأن ربنا شاف كل اللي بحلم بيه لنفسي ، وقالي خدي بقى احلى من اللي حلمتي بيه لنفسك ، عشان تعرفي كرم ربك .

الحلم الخامس

واخدين بالكم من الخامس دي ؟ والنهاردة الخميس على فكرة ، واللي عندها نية تحسدني على جوزي تخزي الشيطان وتصلي كدة على النبي

الحلم الخامس يا ولاد كان عمر ابني.. كنت من زمان من قبل ما اتجوز بحلم اتجوز ويكون عندي ولد اسميه عمر على اسم عمر بن الخطاب رضي الله عنه ، والحمدلله ربنا حققلي الحلم دا .

أذكر خمس أحلام تخص مستقبلك و ما تتمناه منه

اول حلم اتمناه لمستقبلي اني اروح اعمل حج او عمرة مع جوزي .. ربنا يكتبهولي.. ادعولي .

الحلم التاني اني يكون عندي عشر عيال ، لدرجة اني بقول لجوزي اني هفضل احمل واولد لحد ما الدكتورة تقولي خلاص جسمك ميستحملش حمل وولادة تاني خليلك شوية كالسيوم .. مش بس لاني بحب الاطفال وبحس انهم فعلا عزوة ، لكن كمان لاني بحب جوزي جدا ونفسي يكون عندي منه عيال كتيييييييييييييييير على اد ما ربنا يريد ، ويكون بينهم بنوتة حلوة كدة اسميها مريم .

الحلم التالت اني اقدر اربي اولادي كويس واطلعهم بيحبوا اللغة العربية والقراية ، واني اعرفهم دينهم كويس.. بحس ان دي في جزء كبير منها مسؤولية الام .. ربنا يقدرني

الحلم الرابع هو مش حلم هي امنية .. اني اموت قبل جوزي ، او على الاقل نموت مع بعض ؛ لاني مش متخيلة ابدا انه – لا قدر الله – يموت قبلي ويسيبني لوحدي في الدنيا دي اعاني من حزني عليه واسترجع كل ذكرياتنا سوا .. بجد حاجة مؤلمة جدا لاي زوجة بتحب زوجها ، عشان كدة انا شايفة ان سهى زكي بجد من الابطال .. ربنا يقدرها على تربية بنتها ويقف معاها .

الحلم الاخير هغشه من جوزي .. ان مصر تتغير من كل الفشل و الخيبة إللي إحنا فيها دي و تتحول دولة من دول العالم المتقدم ، و ترجع تاني تكون هي قائدة المنطقة و يختفي منها الفساد و الظلم و تغور الحكومة دي من وشنا بقى و يتغير الحكم إللي كاتم على نفسنا ده للأبد .

أذكر شخصين - على الأقل - متواجدين فى حياتك كنت تتمنى وجودهم من قبل

اولهم طبعا هو حبيبي وزوجي ؛ لانه فعلا كل حاجة ليا في الدنيا .. انا مش قادرة افتكر اصلا انا كنت عايشة قبله ازاي ، وازاي – بمنتهى الوقاحة – كنت معتبرة نفسي عايشة .. الحياة بدات يوم ما حبني ، والاكيد الاكيد اني كنت زوجته ف حياة اخرى .

الشخص التاني هو هاجر اخت جوزي.. رغم انها اصغر مني بحوالي ست سنين ، لكن فعلا قريبة مني جدا .. بنوتة لطيفة وعشرية موت .. صحيح هي رقيقة جدا والواحد يحس جنبها انه الشاويش عطية ، لكن بغض النظر عن النقطة دي ، فهي بجد بتنشر حواليها البهجة مطرح ما بتكون ، وفعلا روحي بتفرح لما بشوفها ، خصوصا اني حاليا بقيت تقريبا من غير اصحاب ، بعد ما راوية اعز صاحباتي من زمان جدا اتجوزت وسافرت الامارات ، وصاحبتي امال اتجوزت واختفت في ظروف غامضة ، وبقيت بشوفها كل الاف السنين مرة .

الشخص التالت – لانكم قلتوا شخصين على الاقل يعني ممكن يزيدوا – هو عمر ابني.. فرحة عمري ونور حياتي ، والحلم اللي استنيته قبل الزمان بزمان

أذكر شخصين - على الأقل - غير متواجدين فى حياتك و كنت تتمنى وجودهم مستقبلا فى حياتك و حياة أولادك

اولهم طبعا – ودا مش غش من جوزي والله – هو جمال عبد الناصر.. نقطة الضوء الوحيدة اللي عدت في سمانا الضلمة اللي مش باينلها نور .. مش عارفة ليه دايما الناس الكويسين بيمشوا بسرعة ، وكأن مكانهم مش هنا.. كأن الدنيا بيهم متبقاش دنيا .. تبقى جنة .

الشخص التاني هو والدي الله يرحمه.. كان حنين جدا على الاطفال وكان بيحبني بشكل استثنائي ، واكيد كان هيحب اولادي ويدللهم برضه بشكل استثنائي ، بس طبعا لا اعتراض على قدر ربنا .

اخيرا لمن تهدى التاج

الحقيقة معظم اللي كنت عاوزة اهيهولهم جاوبوا عليه فعلا ، لكن اللي لسه مجاوبوش وبيدخلوا عندي يعتبروا نفسهم ملزمين بالتاج دا

عني

صورتي
بوبو
"رَبّ إني لما أنزلتَ إليَّ من خيرٍ فقير "
عرض الملف الشخصي الكامل الخاص بي